Sierra de Guara

A l’estiu, de camí a Galícia, vam parar a la població aragonesa d’Alquézar i ens va agradar molt. Aquest pont hem aprofitat per a tornar a la zona, la Sierra de Guara i aprofundir una mica més.

Furgo y Porteo - Sierra de Guara

Vam sortir tard de Barcelona per un bon motiu, Benvingut al món Alex Junior!

Quilòmetres i quilòmetres, molta boira a la zona de Lleida, que de nit feia la conducció incòmoda i sense més incidents, vam arribar a l’Àrea d’AC de Monzón on ja havíem pernoctat l’anterior vegada. Està bé perquè queda de camí, l’accés des de la carretera és ràpid i té gasolinera i supermercat al costat.

L’endemà quan ens vam llevar tot l’entorn estava cobert de gebrada, feia fred. Després de fer algunes compres vam seguir camí fins a Rodellar, al cor del Parc Natural de la Sierra y los Cañones de Guara. És un parc molt famós per a practicar-hi barranquisme durant el bon temps i escalada, a més, també hi ha alguns senders per a descobrir algunes meravelles a peu. En aquesta època no vam trobar quasi ningú en cap de les excursions. A Rodellar hi havia algunes furgos estrangeres acampades al parking del poble, on en teoria no es pot pernoctar, suposo que en aquestes dates, no són tan estrictes com a l’estiu, on es comenta que hi ha dies on baixen 200 persones per alguns dels barrancs, una bogeria!

Furgo y Porteo - Rodellar

Doncs un cop aparcada la furgo, vam començar a caminar cap al Barranc del Mascún, les vistes són increïbles, l’aigua serpenteja entre les formacions rocoses que són vertaderament sorprenents! Hi veieu el dofí?

Furgo y Porteo - Delfín Mascun Guara

Vam caminar fins a la surgència del Mascún, una font-cova que alimenta el riu Mascún i que té alguns misteris com que escup fulles de faig, un arbre que no existeix en tota la Sierra de Guara… L’entorn és molt bonic, ens vam quedar amb ganes de seguir caminant i descobrint, però ja se sap, quan es va amb nens… Només tenia ganes de tirar pedres a l’aigua, així que… Amb dos anys i mig, prou que camina!

Furgo y Porteo - Mascún

Després de dinar vam baixar fins al poble de Bierge, a mitja horeta i vam parar per veure el Salt de Bierge del riu Alcanadre, són 9 metres d’alçada i alguns més d’ample, a l’estiu està petat de gent, però ara no hi havia ningú. Després vam retrocedir fins a Bierge, on vam passar la tarda entre el parc infantil, la pujada a l’església per a veure la posta de sol i l’almàssera, on feien un oli boníssim.

Furgo y Porteo - Bierge

Vam dormir al parking del poble. L’endemà al matí, el pare de la criatura no es trobava bé, volíem anar a la Font de la Tamara des de Morrano però no va ser possible. Vam caminar una mica, però a falta d’indicacions de la ruta i el malestar general, vam decidir deixar-ho estar. Vam parar al parking que hi ha al costat del pont que creua el riu Formiga, on també hi ha una altra excursioneta prou interessant, però que tampoc vam poder fer.

Vam conduir fins a Nueno, on l’endemà volíem conèixer les Gorgas de San Julián, la ruta comença al costat d’un camp de golf amb urbanització inclosa, ens va semblar massa “pijo” per a dormir-hi sense crear alarma, així que vam aparcar al poblet de Nueno, i vam dormir sense més incidències que els lladrucs dels gossos cada vegada que obríem i tancàvem la porta de la furgo. L’endemà sí que vam aparcar a l’inici de l’excursió i vam començar a caminar ben d’hora. El camí està ben indicat, quan ja s’arriba a les parets de roca, estretes i verticals, el soroll de les aus rapaces es van fent més proper, sobrevolen els nostres caps i nidifiquen a les moltes coves que formen aquestes roques tan particulars. En època de desglaç hi deu saltar l’aigua per tot arreu, deu ser encara més espectacular. Decidim primer visitar les gorgues i després pujar a l’ermita. Les Gorgues estan completament seques, només hi ha un toll d’aigua al final de tot, però són transitables a peu sense mullar-se gens. Estan formades per un parell de càmeres obertes per una escletxa entre la roca. Curiosament hi ha un pessebre a dins. Són roques compactes, no tens la sensació de perill per despreniment que se sent a l’Avenc de la Febró, i l’alçada és bastant més important, et sents minúscul entre les parets verticals. Són espectaculars.

Furgo y Porteo - Gorgas San Julian.

Després de recórrer-les, tornem pel mateix camí però ens desviem cap a l’ermita de San Julián, creuem un petit rierol i enfilem els 50 m. de desnivell per accedir-hi; data del segle XVI i està excavada a la roca. Aquí els voltors queden més aprop i les vistes són precioses. Només queda seguir pel mateix sender fins a arribar a la furgo de nou.

Furgo y Porteo - Gorgas San Julian

Ara continuem bordejant la Sierra de Guara per l’oest i ens endinsem fins al poblet de Nocito. Dinem i passem la tarda al parc infantil, observant els cavalls, els ponis i els ases i recorrent els caminets més propers de la zona.

Furgo y Porteo - Nocito - Pillera

L’endemà entre la blanca gebrada comencem a caminar cap al Barranc de la Pillera. Els primers 2’4 km són factibles amb syncro o 4×4 però no per a la nostra apreciada T3, així que ens toca caminar vorejant el riu Guatizalema, el creuem varies vegades, les roques estan glaçades i rellisquen moltíssim, hem d’anar amb molt de compte per no caure, però el paisatge és fantàstic, val la pena entretenir-s’hi. La que millor s’ho passa és la Lüa, que corre entre les gorgues d’aigua glaçada com una boja, li encanta jugar a l’aigua!

Furgo y Porteo - Nocito Pillera.

Aquesta serà l’última excursió, després de dinar toca tornar cap a casa, així que aprofitant com sempre, la migdiada del bebe, carretera i més de 300 kilòmetres per a arribar a Barcelona.